UTeM hargai jasa Dr. Mahathir, Dr. Siti Hasmah

MELAKA 29 Sept. - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan isteri, Tun Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali akan menerima ijazah kehormat pada Majlis Konvokesyen kelima Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) pada 3 Oktober ini.
Naib Canselor UTeM, Profesor Dr. Ahmad Yusoff Hassan berkata, Dr. Mahathir akan menerima ijazah kehormat Doktor Pembangunan dan Pengurusan Teknologi manakala Dr. Siti Hasmah pula dianugerahkan Doktor Pembangunan Komuniti.
Menurut beliau, pemilihan Dr. Mahathir sebagai penerima anugerah khas itu mengambil kira jasa bekas Perdana Menteri itu dalam bidang pendidikan di negara ini.
Selain itu, katanya, penganugerahan itu juga sebagai penghargaan tertinggi universiti itu kepada Dr. Mahathir yang banyak berjasa ketika menerajui Malaysia menjadi sebuah negara maju dan berdaya saing.
''Beliau adalah tokoh yang tidak pernah berputus asa membangunkan negara selain meningkatkan pencapaian bidang pendidikan.
''Usaha beliau telah membolehkan rakyat mengecapi pelbagai kejayaan di bidang ekonomi, pembangunan dan perindustrian sehinggakan Malaysia bukan sahaja diiktiraf di negara ini, malah disanjung dunia luar," katanya pada sidang akhbar di UTeM, Durian Tunggal, dekat sini hari ini.
Menurut Dr. Ahmad Yusoff, majlis konvokesyen itu akan disempurnakan oleh Canselor UTeM, Tun Mohd. Khalil Yaakob.
Konvokesyen tiga hari bermula 2 hingga 4 Oktober itu menyaksikan 1,591 graduan daripada pelbagai fakulti menerima sarjana, ijazah sarjana muda dan diploma selain tiga penerima anugerah Doktor Falsafah.
Beliau berkata, jumlah itu menunjukkan peningkatan berbanding tahun lalu dengan jumlah graduan yang berjaya menamatkan sesi pengajian seramai 1,442 orang.

0 comments:

GABUNGAN PELAJAR MELAYU SEMENANJUNG

GABUNGAN PELAJAR MELAYU SEMENANJUNG

Relaxkan Minda~

Search This Blog

About this blog

Kami pelajar Melayu yang dijemput oleh Jawatankuasa Sementara GPMS untuk menghadiri Persidangan Penubuhan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung di Kuala Lumpur pada 14 dan 15 Ogos 1948.SEDAR atas perlunya disatukan tenaga sekalian pelajar Melayu di semenanjung Tanah MelayuSEDAR akan kemunduran kami di alam pengetahuanSEDAR atas kewajipan kami untuk meninggikan darjat pengetahuan bangsaSEDAR bahawa maju mundur, kaya miskin dan hina mulianya bangsa itu terletak di tangan kamiBERPENDAPAT bahawa GABUNGAN PELAJAR MELAYU SEMENANJUNG wajiblah didirikan dengan tujuan menjaga hak-hak, mengemukakan segala permintaan dan memperbaiki keadaan pelajar-pelajar Melayu dari segenap lapisan.

Profil GPMS UTeM

My photo
Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) or Technical University of Malaysia Malacca is a public university located in Durian Tunggal, Melaka, Malaysia. It is the pioneer in the use of the "Practice and Application Oriented" teaching and learning method for tertiary level technical education in Malaysia. The programmes offered are tailored with input from industry in order to create graduates that match the demands of the industry.

online chat